Tartalomjegyzék |
---|
Gázautó, Gázautók, Gázüzem |
gázautókról kialakult hiedelem |
Biztonságos a gáz |
Minden oldal |
Szükség van erre az ismertetésre annak érdekében, hogy eloszlassuk azokat az alaptalan félelmeket és hiedelmeket, melyek a gázautókkal kapcsolatban kialakultak.
Talán ezek az aggodalmak is okai annak, hogy hazánkban a mai napig nem túl nagy az érdeklõdés a gáz mint gépjármû-hajtóanyag iránt. A valamivel több mint 2 millió hazai gépjármûbõl mindössze 100 ezret hajt gáz, és országszerte mindössze 60 töltõállomáson lehet gázt tankolni.
Az ipar mellett a másik legjelentõsebb légszennyezés-forrás a közlekedés, a jármûvek. A Földön egyre katasztrofálisabb helyzetet okozó légszennyezés olyan alternatív üzemanyag(ok) alkalmazását sürgetik, melyek megoldást jelentenek e gondok enyhítésére. A környezetszennyezés visszaszorításában úttörõ szerepe van a gáz jármû-üzemanyagként történõ felhasználásának.
Arról nem is beszélve, hogy a gázüzem jókora könnyebbséget jelent pénztárcánk számára.
A köztudatban és a hazai gyakorlatban is a propán-bután-gázzal (PB) történõ autózás terjedt el. Pedig létezik egy más típusú gázzal történõ közlekedési forma is: a földgázautózás.
A cseppfolyós propán-bután-gáz (LPG, Liquefied Petroleum Gas) azonos a palackos háztartási PB-gázzal. Követelményeit az Európai Unióból átvett MSZ EN 589 szabvány írja elõ.
A sûrített földgáz (CNG, Compressed Natural Gas) pedig a háztartási vezetékes gáz. A két üzemanyag között az alapvetõ különbség üzemi nyomásviszonyaiban van. A CNG-t légnemû állapotban tárolják 200 bar nyomáson, a PB-t cseppfolyós állapotban 5-10 bar nyomáson. A nyomásviszonyok miatt a két üzemanyag tárolótartályainak kivitele és nyomáscsökkentõ rendszere (reduktor) alapvetõen eltér egymástól.
A felhasználás annak függvényében változik, hogy az adott térségben melyik gáz található, állítható elõ. Így az amerikai államokra a földgáz (CNG) elterjedése, míg az európai országokra a cseppfolyós PB-gáz (LPG) jellemzõ. Az európai gázautózás fejlõdésében Olaszország és Hollandia foglalja el a vezetõ helyet. Ezekben az országokban a benzinüzemû autók több mint fele kettõs üzemû.
A gázüzemû autók károsanyag-kibocsátása kisebb, mint a hagyományos üzemanyagúaké. A gázüzemanyagok magas oktánszámuk miatt nem tartalmaznak kopogásgátló adalékanyagokat. A gázüzemanyag teljesen elkeveredik a motorba jutó levegõvel, tehát tökéletes az égés. Ebbõl következõen a kipufogógázban kevesebb a rákkeltõ vegyület, szilárd részecske pedig egyáltalán nincs.
A végeredmény: a légkörbe jutó káros anyag mennyisége a benzinüzemhez képest jelentõsen csökken. A gáz-levegõ tökéletes keveredésének köszönhetõen csökken az olajfogyasztás is, az olajcsere-periódus megduplázódik, tehát kevesebb fáradt olaj keletkezik.
A kevesebb károsanyag mellett "hasznosanyag"-kibocsátás is történik: az autógázok magas hidrogéntartalma miatt az égés során víz keletkezik, ezért a légkörbe jutó szén-dioxid mennyisége kisebb, ami az üvegházhatás csökkentését eredményezi.
Magyarországon a benzin és gáz arányát figyelembe véve 30-40%-kal olcsóbban autózhatunk. A kisebb olajfogyasztás és a kétszeres olajcsere-periódus miatt jelentõs költségmegtakarítás érhetõ el. A sokkal kedvezõbb gáz és levegõ keveredésének köszönhetõen a motorkopások mintegy 30-40%-kal csökkennek, így nõ a gázos motor élettartama.
A földgáznak mint gépjármû hajtóanyagnak a legnagyobb elõnye, hogy a jelenleg használatos gépjármû-hajtóanyagok közül a legkevésbé környezetszennyezõ és a legolcsóbb üzemanyagfajta. A tisztán földgázüzemû gépjármûvek üzemeltetési költsége körülbelül 1/3-a a benzinüzemû és megközelítõleg fele a PB-üzemû autókénak. A földgáztöltõ állomások alig kiépített hálózata miatt eddig nem tudtak elterjedni hazánkban.
A magyarországi gázautózás mûszaki megoldásában, beszerelési technológiájában elsõsorban az olaszországi tapasztalatokat, berendezéseket használja fel, ami jelzi ezek megfelelõ minõségét. Az alkatrészek minden esetben hatósági behozatali és gyártási engedélyekkel rendelkeznek, ami biztosítja a problémamentes, biztonságos átalakítást. Az átalakítás a motor, a karosszéria módosításával nem jár, csak az attól függetlenül mûködõ egységek beépítését jelenti. A visszaalakítás ezen egységek károsodása nélkül végezhetõ el.(1)
Az átalakításokat a Mûszaki Biztonsági Fõfelügyelet által engedélyezett szakszervizekben, speciálisan képzett autógáz szerelõk végzik.
Az átszerelés megrendelése elõtt minden esetben gyõzõdjünk meg a szakszerviz hivatalosságáról!
A gázautók megbízhatóságát a felhasznált alkatrészek szigorú gyártásközi és végellenõrzési rendszere valamint a mára komoly mûszaki tudással rendelkezõ, felkészült szakemberek együttes megléte garantálja.